Tuesday, July 7, 2009

Cara-Cara Memilih Sahabat


Di dalam memilih sahabat hendaklah diperhatikan syarat-syarat bersahabat. Maka janganlah bersahabat kecuali dengan orang yang layak untuk dijadikan sahabat. Dalam hal ini Rasulullah S.A.W bersabda ertinya;
“Seseorang itu mengikut agama (cara hidup) sahabatnya, oleh kerana itu hendaklah seseorang kamu melihat terlebih dahulu siapakah yang patut dijadikan sahabat”

Maka apabila hendak mencari sahabat yang engkau dijadikan ia sebagai sahabat didalam menuntut ilmu dan didalam urusan agamamu dan duniamu maka hendaklah engkau tuntut daripadanya (pastikan pada dirinya) lima syarat;
1. Orang yang berakal
2. Orang yang baik akhlaknya
3. Orang yang soleh
4. Jangan bersahabat dengan orang yang tamak dunia
5. Orang yang benar
Berkata Syaidina Ali K.W. ertinya; “ Saudaramu yang sebenarnya ialah orang yang selalu menolongmu (diwaktu senang dan susah) dan ia sanggup berkorban kerana memberi manafaat kepadamu, dan ia sanggup memecahkan segala urusannya kerana menolong engkau dalam menghadapi segala bala’ dan ujian”.
Barangkali susah untuk mendapatkan orang yang memiliki kesemua sifay-sifat ini walaupun pada orang-orang yang duduk mengaji di surau-surau atau duduk beribadah di dalam masjid. Oleh itu tiada ada jalan lain bagimu kecuali engkau memilih antara dua jalan.
Pertama: Beruzlah iaitu mengasingkan diri daripada orang ramai kerana disitulah letaknya keselamatanmu.
Kedua: Bergaul dengan orang ramai mengikut kedudukan mereka masing-masing yang berdasarkan kepada tiga pembahagian.
1. Saudaramu untuk akhiratmu, maka janganlah engkau perhatikan daripadanya kecuali hal-hal agama
2. Saudaramu untuk duniamu, maka janganlah engkau perhatikan daripadanya kecuali hanya akhlak yang baik.
3. Saudaramu untuk kejinakan hatimu, maka janganlah engkau perhatikan daripadanya kecuali hanya keselamatanmu daripada kejahatannya, fitnahnya dan keburukannya.


(Sumber:Permulaan Jalan Hidayah karangan Imam Ghazali)