Friday, April 30, 2010

Laluan Menuju Kepada Jalan Allah

Firman Allah Taala yang bermaksud, “Mahasuci Allah yang menguasai (segala) kerajaan. Dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup. Untuk menguji kamu, siapa antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Mahaperkasa, MahaPengampun.” (Al-Mulk: 1-2)

Antara jalan-jalan untuk membersihkan hati ialah dengan melalui ujian-ujian daripada Allah Taala. Manusia yang menuju kepada jalan Allah adalah golongan yang mencari suatu yang bersih dan untuk mendapatkan yang bersih terlebih dahulu manusia itu membersihkan hatinya dari segala kekotoran sifat mazmumah. Semakin kuat ujian yang dilalui semakin dekat manusia itu menuju kepada jalan Allah umpama sebiji permata apabila semakin kuat diberi tekanan dan kepanasan maka semakin tinggi nilainya. Dengan ujian manusia dapat mengenali diri dan hati mereka dan merasa bimbang serta gelisah jika tidak diuji kerana mereka tidak melihat pada ujian itu tetapi melihat ia datang dari Allah. Ujian yang berjaya ditempuhi dengan sabar akan menghapuskan segala dosa-dosa dan meningkatkan darjat manusia di sisi Allah Taala.

Namun sebagai manusia, ia sentiasa terdedah dengan hasutan hawa nafsu dan godaan syaitan, sifat keluh kesah dan gelisah sentiasa menghantui diri mereka ketika dilanda ujian dan musibah. Maka dengan keimanan sahajalah ia dapat melawan hasutan dan godaan tersebut disamping mendekatkan diri kepada alim ulama dan orang-orang yang beriman demi mendapatkan kekuatan dan nasihat yang berguna. Firman Allah, “Demi masa. Sungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.” (Al-Asr: 1-3)

Disamping itu tingkatkan sifat mahmudah ke dalam hati seperti kurang sabar kepada berbanyak sabar, sedikit syukur kepada banyak bersyukur, kurang memaafkan kepada banyak memberi maaf, kurang yakin kepada menebalkan keyakinan dan menanamkan segala sifat-sifat yang baik ke dalam hati. Dalam hal ini bagaimana untuk menghindarkan diri daripada mengeluarkan sifat-sifat yang buruk dari hati? Ia dapat dilakukan dengan memperbanyakkan berzikir kepada Allah dan beristiqhfar kepadaNya. Mengurangkan bercakap dan pandangan juga salah satu cara untuk melatih diri daripada mengeluarkan kata-kata buruk yang boleh mengelapkan hati manusia. Firman Allah yang bermaksud,”Sesungguhnya orang-orang yang takut kepada Tuhannya yang tidak terlihat oleh mereka, mereka memperoleh ampunan dan pahala yang besar.” (Al-Mulk: 12). Dan akhirnya dengan limpah RahmatNya, hati manusia di sinarkan dan diwangikan dengan cahaya keimanan. Maka disaat itu tiada yang lebih ditakuti dan berserah diri hanya kepada Allah Taala sahaja.