Monday, May 11, 2009

Hak Tetap Hak


11 Mei 2009 merupakan hari kemenangan kepada rakyat Perak kerana dengan rasminya Mahkamah Tinggi mengiktiraf Dato Seri Mohamad Nizar Jamaluddin masih lagi Menteri Besar Perak yang sah rentetan daripada fail saman Mohamad Nizar mencabar perlantikan Zamry pada 13 Februari lalu serta permohonan pengisytiharan bahawa Zamry tidak berhak memegang jawatan Menteri Besar Perak ekoran rampasan kuasa oleh BN hasil daripada tiga wakil DUN keluar daripada Pakatan Rakyat dan menyokong BN.

Sebagai maklumat, Dato Seri Mohamad Nizar Jamaluddin masih lagi Menteri Besar Perak yang sah atas tiga alasan berikut:
(i) Tidak terdapat pembubaran DUN Perak;
(ii)Tidak terdapat usul tidak percaya diambil dan diterima pakai oleh DUN terhadapnya sebagai menteri besar Perak; dan
(iii)Tidak terdapat peletakan jawatan menteri besar Perak

Firman Allah yang bermaksud;
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya)” (An-Nisa: 58)

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud;
“Daripada Abu Hurairah RA sesungguhnya Rasulullah S.A.W bersabda,”Tanda orang munafik ada tiga, apabila bercakap ia bohong, apabila berjanji ia mungkir dan apabila diberi amanah ia khianati”

Mohamad Nizar telah menjalankan tanggungjawab beliau mempertahankan jawatan Menteri Besar Perak atas amanah yang diberikan Allah kepada beliau sebagai Khalifah Allah untuk memperjuangkan sunnah Allah di muka bumi Malaysia ini kerana pada beliau pemimpin yang merampas jawatan tersebut belum pasti lagi memperjuang dan menegakkan hukum Allah di muka bumi Malaysia ini. Contoh yang paling jelas sekali ia, program Sure Heboh yang sebelum ini di haramkan di Negeri Perak telah diadakan semula oleh “Menteri Besar Zamry” walhal Mufti Perak telah mengeluarkan pengisytiharan pengharaman tersebut. Jika baru memegang jawatan selama tiga bulan sudah bertindak sedemikian bagaimana pula jika tiga tahun mentadbir?

BN harus memohon maaf kepada rakyat Perak kerana mengkucar-kacirkan pentabdiran Perak dan mempermain-mainkan undang-undang tubuh Negeri Perak sekaligus menghina Sultan Perak. Renungkanlah hadith Rasulullah di atas dengan hati yang terbuka akan sifat-sifat orang munafik. Jangan kita tergolong daripada kalangan mereka. Sebagai jalan penyelesaian kepada kekusutan ini dan mengelakkan tindakan-tindakan tidak rasional pihak-pihak tertentu, pembubaran DUN negeri Perak dan pilihan raya yang adil harus diadakan bagi memberi hak kepada rakyat menentukannya.

Yang hak tetap akan terima hak mereka dan batil akan tenggelam akhirnya.