Saturday, May 2, 2009

Isu Murtad: Di Mana Umat Islam, Di Mana Pemimpin Kita




Firman Allah yang bermaksud;
“Barang siapa yang murtad di antara kamu daripada agamanya kalau ia mati dalam kekafiran maka mereka itulah yang sia-sia amalnya di dunia dan di akhirat dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya” (Al-Baqarah: 217)

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud;
“Sesiapa yang menukar agamanya (Islam kepada yang lain) maka bunuhlah dia.” (Riwayat Bukhari dan Ahmad)

Masih ingatkah lagi kita kepada peristiwa Aisyah Bukhari, Hartini Kamarudin, Norfazilah Abdul Aziz, Siti Salma Md Yasin dan Azlina Johari. Nama-nama tersebut telah meninggalkan titik hitam dan persoalan kepada umat Islam betapa undang-undang Negara ini tidak mampu menanggani isu-isu murtad dan melindungi umat Islam di Malaysia daripada terjebak dengan penukaran kepada agama lain. Kes-kes tersebut juga memberi gambaran betapa tiada kuasanya Mahkamah Syariah Malaysia walaupun Negara kita pada istilahnya dikatakan Negara Islam. Tidak terfikirkah kita kenapa tidak berupayanya Mahkamah Syariah kita dalam menghadapi fenomena ini? Kerana keengganan kita melaksanakan Hukum Hudud dan Qisas di Negara kita.

Dalam pada itu di manakah umat Islam? Tidak seperti umat Islam di dalam peristiwa Natrah dahulu di mana umat Islam Malaysia dan Singapura ketika itu bangkit mempertahankan Natrah daripada dibawa kembali agama asal ibubapa mereka walaupun akhirnya gagal dipertahankan tetapi umat Islam ketika itu berjuang hingga kesaat akhir mempertahankan aqidah Natrah. Umat Islam sekarang amat lemah, tidak berani dan terlalu mementingkan diri sendiri dengan alasan tidak mahu mencampuri urusan orang lain, tidak mahu berlaku huru hara, kerajaan sudah ada untuk bertindak dan sebagainya. Kelemahan ini ditambah pula dengan sikap kerajaan sendiri yang terlalu bertolenrasi tak bertempat hingga yang menjadi mangsa ialah umat Islam sendiri.

Pembaca disyorkan membaca buku Tragedi Natrah sebagai pengajaran betapa perjuangan umat dahulu dalam mempertahankan kesucian Islam dan Murtad-Jangan Pandang Sebelah Mata tulisan Ann Wan Seng sebagai satu kesedaran betapa berat isu murtad di Negara kita dewasa ini.