Saturday, May 9, 2009

Hilangnya Kemulian Parlimen Dan Dewan Undangan


Sungguh memual dan menjelikkan bila melihat perwatakan pemimpin kita bertelagah dalam dewan yang dikatakan sebuah ruang persidangan yang mulia. Dalam kes dewan undangan Perak, banyak sungguh berlaku ketidakadilan pihak-pihak tertentu dalam melaksanakan undang-undang dan melangkaui batasan-batasan yang ada pada mereka. Pihak-pihak ini secara terang-terangan mencampuri urusan Dewan Undangan serta membelakangkan kuasa yang ada pada jawatan yang tertinggi dalam dewan walhal dalam keadaan yang berbeza pihak ini juga menyatakan bahawa mereka tiada kuasa untuk bertindak dalam Dewan Undangan atau Parlimen. Dalam hal ini kita dapat perhatikan bahawa mereka mempamerkan kepada rakyat sikap sebenar mereka (ada juga rakyat yang tak tahu menilai sendiri atau memejamkan mata sahaja hanya kerana kebendaan).

Sungguh banyak suasana pelik yang berlaku di Perak dan penuh dengan tindakan-tindakan yang boleh dipersoalkan keperluannya.

Atas alasan apa sekalipun samada dikatakan kerajaan haram atau halal, kerajaan pimpinan Dato’ Seri Dr Zambry Abdul Kadir tetap menghadapi masalah dalam pentadbiran beliau atas alasan-alasan berikut;
1. Mempergunakan badan-badan yang punyai kuasa untuk melindungi segala tindakan beliau walaupun tindakan beliau membelakangkan undang-undang
2. Kerajaan pimpinan beliau tidak mendapat sokongan dari ahli-ahli Dewan Undangan Pakatan Rakyat
3. Kerajaan pimpinan beliau tidak direstui oleh kebanyakan rakyat. Rakyat yang menyokong hanya yang punyai kepentingan sendiri sahaja.
Akan hilang rasa hormat rakyat kepada Zamry dan kebuntuan yang berlaku di Perak tidak akan ada kesudahannya lagi. Tak bermakna pun “Satu Malaysia” istilah baru ciptaan Dato’ Seri Najib Razak kalau sedemikian yang ditonjolkan oleh kerajaan BN pimpinan Zamry ini. Sejak perampasan kuasa 5 Februari hingga sekarang kemelut demi kemelut berlaku dan situasi ini memerlukan tindakan bijak Istana dalam meredakan kekusutan ini. Jelasnya imej Malaysia telah tercemar dimata dunia.

Firman Allah yang bermaksud,“Dan siapa yang disesatkan Allah maka tidak ada baginya seorang pemimpin sesudah itu. Dan kamu akan melihat orang-orang yang zalim ketika mereka melihat azab berkata. ‘Adakah kiranya jalan untuk kembali (kedunia).” (Asy-Syura: 44)