Wednesday, December 2, 2009

Manusia Yang Tak Punyai Akal Yang Waras

Firman Allah yang bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang mengingkari ayat-ayat Allah dan membunuh para nabi tanpa hak (alasan yang benar) dan membunuh orang-orang yang menyuruh manusia berbuat adil, sampaikanlah kepada mereka khabar gembira iaitu azab yang pedih”. (Ali Imran: 21)
Manusia kalau tidak dapat membezakan antara baik dan buruk serta buta hati maka tindakan mereka hanya sekadar menurut nafsu sahaja. Inilah dia Che Johan Che Pa, Timbalan Ketua UMNO Pasir Mas berserta 50 penyokong UMNO yang mengelar diri mereka Jemaah Rakyat Prihatin Kelantan (JRPK) menyerahkan memorandum kepada Tuan Guru Nik Aziz meletakkan jawatan ekoran daripada doa Tuan Guru baru-baru ini. Bak kata Tuan Guru yang menyuruh beliau letak jawatan ialah orang UMNO bukan PAS jadi mengapa harus beliau runsingkan dan orang-orang seperti ini memang tak perlu dilayan. Rupa-rupanya orang-orang UMNO Pasir Mas sama sahaja dengan bekas ketua mereka, Ibrahim Ali bertindak dengan meletakkan akal di lutut-lutut mereka.

BN sekarang cuba menutup banyak kepincangan yang berlaku dalam BN sendiri termasuk pergolakan Umno di Terengganu, dua kerajaan di Perak dan perpecahan MCA serta PPP. Mereka cuba mengalih pandangan rakyat kepada negeri Kelantan dengan mengambarkan bahawa Kerajaan Negeri Kelantan sedang bermasalah. Kita harus memberi kepercayaan penuh kepada Tuan Guru Nik Aziz. Beliau masih mampu untuk meneruskan pentadbirannya. Perlu diakui bahawa ketokohan dan gaya pemerintahannya menjadi contoh yang terbaik sehingga disegani kawan dan lawan.

Berbalik kepada isu doa yang dibesar-besarkan oleh media-media pro BN, dalam sirah zaman Nabi Muhammad saw memperlihatkan bagaimana baginda memanjatkan doa kepada Allah supaya diturunkan bala ke atas kaum Quraisy Mekah yang menganiaya baginda dan menentang dakwah Islam.Ekoran itu katanya Allah Taala telah menurunkan kemarau selama tujuh tahun sehingga wujud asap dari langit. Doa menurunkan bala kepada orang yang zalim tidak lebih sebagai satu ugutan agar mereka gerun dengan janji Allah dan terbuka pintu hati untuk mengembalikan semula hak orang lain. Doa seperti itu tidak lebih sebagai satu ugutan atau peringatan kepada pihak yang cuba membuat zalim seperti disebut Tok Guru Nik Abdul Aziz," kata Ketua Unit Dakwah Halaqat, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Ustaz Abdullah Abdul Razak.

Dalam wawancara bersama Husam Musa di ASTRO AWANI kenyataan yang diberikan oleh wakil kerajaan bahawa kerajaan ingin memastikan bahawa wang royalti diguna dan ditadbir dengan baik amat tidak diterima oleh akal dan cuba membelakangkan dan menafikan kecekapan kerajaan Kelantan mentadbir negeri selama ini. Kerajaan negeri Kelantan merupakan negeri yang paling rendah hutang dengan Pusat dan negeri yang bebas daripada rasuah berbanding dengan negeri-negeri yang ditabdir oleh BN. Jika benar Pusat bijak menguruskan kewangan bagaimana negeri Terengganu yang mendapat wang royalti ketika BN mentadbir (kemudian dinafikan hak ketika PAS memerintah) disenaraikan negeri yang tertinggi kadar rakyat termiskin? Kemana dan dimana wang royalti itu disalurkan? Dalam poket kroni-kroni mereka? Lihat apa yang berlaku di Terengganu kebanyakan projek-projek mega menjadi gajah putih dan terbaru stadium yang menelan belanja jutaan ringgit runtuh begitu sahaja.

Kita harus menyahut seruan Tuan Guru Nik Aziz supaya memboikot media-media utama yang sejak akhir-akhir ini begitu jelas menjadi alat BN dengan berita-berita yang sangat membosankan dan mengelirukan tentang kerajaan Pakatan Rakyat. JOM BOIKOT SEMUA AKHBAR UTUSAN, TV1, TV2, TV3.