Monday, November 30, 2009

Busuk Yang Membosan Dan Memualkan

Firman Allah Taala yang bermaksud, “Dan sama sahaja bagi mereka, apakah engkau memberi peringatan kepada mereka atau engkau tidak memberi peringatan kepada mereka, mereka tidak beriman juga”. (Yasin: 10)

Sungguh membosan dan memualkan bila membaca akhbar-akhbar utama dan menonton saluran-saluran media utama sejak kebelakangan ini. Bukan soal masalah dalaman MIC atau perbalahan dalam MCA mahupun UMNO itu sendiri kerana memang pun mereka bermasalah tetapi cara olahan paparan dan pemberitaan yang cuba digambarkan terhadap kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat sungguh memualkan lebih-lebih lagi diakhir-akhir ini tumpuan diberikan pada Kerajaan Negeri Kelantan dibawah pimpinan Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat. Asakkan demi asakkan ditujukan kepada Tuan Guru dengan berbagai isu bagi mengambarkan bahawa Kerajaan Negeri Kelantan bermasalah.

Apa yang dilihat disini, asakkan dan serangan saraf ini bermula setelah Kerajaan Negeri Kelantan berusaha bersungguh-sungguh dan bertegas dengan tuntutan royalti minyak dan gas asli baru-baru ini. Serangan-serangan yang bermula dengan serangan peribadi mengaitkan isu tajaan mengerjakan haji kemudian dikecohkan dengan berita ugutan Husam Musa ingin meletakkan jawatan dan terbaru doa Tuan Guru dan isu pengganti beliau. Kita perlu sedar bahawa BN semakin terdesak sekarang ini, oleh itu untuk mengalihkan tumpuan rakyat daripada isu-isu dalaman yang sedang dihadapi oleh BN maka media-media utama dipergunakkan untuk menutup isu ini dan disasarkan kepada kerajaan Pakatan Rakyat. Selepas Kedah dan Selangor usaha mereka tidak menjadi kini mereka beralih kepada Negeri Kelantan.

Desakan-desakan Pemuda UMNO supaya Tuan Guru Nik Aziz meletakkan jawatan atas alasan menerima tajaan mengerja haji amat sungguh membosankan kerana ‘Pemuda-Pemuda’ ini hanya nampak kuman di seberang laut tetapi gajah didepan mata tak nampak. Sedarkah kita berapa banyak aduan dibuat samada kepada Polis mahupun SPRM berkaitan isu rasuah pemimpin BN tetapi hingga sekarang tiada tindakan diambil jika adapun hanya melepaskan batuk ditangga sahaja. Berbanding dengan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat hanya dengan lapuran akhbar tindakan diambil begitu efisen sekali dan kadang-kadang sangat melucukan kerana tindakan dibuat atas kenyataan pemimpin itu sendiri bahawa ada pihak yang cuba memberi rasuah atau tajaan kepada mereka. Kecekapan dan kepantasan SPRM boleh dianugerahkan ‘SIRIM 2009’. Bak kata Tun Mahathir “UMNO kini busuk hingga ke ususnya”.

Berbalik kepada isu royalti, mengapa Kelantan hanya diberi wang ihsan? Tuan Guru dan kerajaannya tidak menolak rezeki wang ihsan itu tetapi wang ihsan hanya disalurkan kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) bukan kepada Kerajaan Negeri. Apakah wajar Kerajaan Negeri yang berusaha tetapi hasilnya diberi dan dihabiskan oleh orang lain. Oleh kerana itulah mereka berusaha bermati-matian untuk merampas Negeri Kelantan kerana di sana ada lubuk emas yang selama ini dinafikan. Tuan Guru tahu, royalti Kelantan tidak boleh diusik dengan wang ihsan itu. Kelantan menuntutnya dari Petronas sama seperti Tunku menuntut kemerdekaan Malaysia daripada Inggeris. Samada BN sedar atau tidak, menindas Kelantan sama juga dengan menindas orang Melayu sendiri kerana majoriti penduduk Kelantan adalah Melayu dan Islam.

Kita dituntut untuk mempertahankan negeri-negeri Pakatan Rakyat khususnya Negeri Kelantan dan Kedah kerana di sana ada keberkatan dan cahaya keimanan dari seorang pemimpin yang ingin menegakkan syariah Islam di muka bumi Malaysia ini. Ya Allah, jahanamkan UMNO dan BN sebagaimana Engkau melenyapkan penduduk dulu dari mukabumi ini kerana keengkaran, kekufuran dan kesombongan mereka.