Sunday, August 23, 2009

Hebatnya Fitnah


Firman Allah yang bermaksud; “Hai orang-orang yang beiman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. (Al-Hujuraat: 6)
Di dalam bulan yang penuh keberkatan ini umat Islam amat dituntut mengerjakan amalan-amalan yang boleh menambahkan pahala pekerjaan mereka seperti perbanyak membaca Al-Quran, menyuruh orang berbuat baik, mengajar ilmu-ilmu agama, bersedekah dan sebagainya. Namun sebaliknya dilakukan oleh para wartawan media cetak dan elekronik bukan pahala yang mereka inginkan tetapi dosa yang mereka cari-cari. Jika mereka membuat fitnah kepada orang lain kita tak akan ambil peduli kerana memang menjadi darah daging kebanyakan wartawan ini menyebarkan gossip dan fitnah tetapi apabila mereka membuat fitnah dan memutarbelitkan kenyataan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat sungguh amat-amat dikesali. Tiada langsung sekelumat rasa hormat dalam diri mereka kepada seorang yang mempunyai ilmu agama yang tinggi, peribadi yang sentiasa istiqamah dalam memperjuangkan Islam dan sentiasa menyebarkan ilmu-ilmu agama kepada umat Malaysia tetapi hanya untuk memenuhi kehendak nafsu syaitan pemimpin-pemimpin UMNO yang sentiasa bertopengkan Islam mereka sanggup mengadaikan maruah diri mereka dan etika kewartawanan mereka.

Dan kini terbukti segala yang mereka sebarkan didalam akhbar-akhbar dan media elektronik mereka ternyata terbukti jelas menyeleweng daripada kenyataan yang sebenarnya. Amat bersetuju sekali tindakan undang-undang dibuat terhadap media cetak dan elektronik ini sebagai satu pengajaran agar mereka lebih berhati-hati dalam membuat sebarang ulasan lebih-lebih lagi kenyataan yang melibatkan aqidah umat Islam. Jika tidak jelas seharus mereka mendapatkan penjelasan daripada orang yang mengeluarkan kenyataan tersebut. Namun dalam hal ini bukan tidak jelas tetapi sengaja memutarbelitkan kenyataan.

Dalam pada itu Majlis Fatwa juga harus memohon maaf kepada Tuan Guru Nik Aziz kerana mengeluarkan kenyataan hanya bersandarkan siaran di media cetak dan elekronik sahaja sebelum mendapatkan penjelasan sebenar daripada Tuan Guru Nik Aziz. Jika Majlis Fatwa tidak berbuat demikian dengan sendiri memperjelaskan bahawa mereka hanya sebagai suruhan kepada UMNO sahaja dan seterusnya menghilangkan kewibawaan Majlis Fatwa itu sendiri. Apakah wajar menjatuhkan fatwa dengan membaca keratan akhbar sahaja? Mengapa tergopoh-gopoh mengeluarkan kenyataan padahal sikap tergopoh-gopoh adalah penyakit rohani akibat daripada kelemahan iman, kelemahan jiwa dan tipu daya syaitan? Bertaubatlah dan kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Jangan dipisah-pisahkan antara Iman dan Islam, Iman dan amal dan bertawakkal kepada Allah bukan bergantung kepada manusia. Timbulkan rasa hormat kepada orang-orang alim dan berilmu agar kita juga sama-sama dapat manafaat dengan ilmu-ilmu mereka samada untuk kebahagian dunia dan akhirat.
Sama-sama kita tunggu Majlis Fatwa mengeluarkan fatwa berhubung kenyataan Timbalan Presiden UMNO Muhyiddin Yassin dengan kenyataan "Ini soal Politik, Bila politik dicampur aduk dengan agama - bahaya" (sila rujuk Bernama online, 20 Ogos 2009).

Rasanya memang wajar diboikot akhbar dan media elektronik ini sebagai pengajaran kepada mereka yang merasakan bahawa mereka boleh sewenang-wenangnya berbuat apa sahaja untuk menguntungkan syarikat mereka dan juga menurut segala nafsu pemimpin yang tiada pegangan hidup! Pemimpin-pemimpin hanya mencari agama bila perlu sahaja!