Wednesday, September 16, 2009

Jangan Jadi Seperti Mereka


Firman Allah Taala yang bermaksud; “Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya khamar (arak), berjudi, pemujaan berhala, tenung nasib adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keuntungan.” (Al-Maidah: 90)

Tidak terlintas bagaimana seorang yang mengaku Islam boleh dilantik sebagai Pengarah San Miguel Corp (SMC) syariakt pengeluar arak terbesar di Filipina inilah dia Mirzan Tun Mahathir (lihat Harakahdaily 13 Sep 2009). Hairan dan sungguh hairan orang UMNO ni. Suatu ketika war-warkan mereka perjuangkan Islam (Islam Hadhari?) tapi dalam masa yang sama menyokong perkara-perkara yang dilarang oleh Allah sepeti arak dan judi, jadi apakah sebenarnya yang mereka ingin lakukan. Sedar atau tidak sebenarnya mereka sendiri mempermainkan Islam dan hukum Allah. Padahal jelas dalam Al-Quran Allah melarang orang-orang yang beriman terlibat dengan apa jua yang berkaitan dengan arak. Jangan pula memberi alasan bawa dalam Al-Quran mereka tidak menjumpai perkataan Beer, Tiger, Guiness dan sebagainya sebagaimana alasan mereka berkaitan dengan judi. Jika ini juga alasan mereka dengan sendiri membuktikan bahawa mereka secara jelas mempermainkan Al-Quran dan Hadith.

Kemana pergi orang-orang yang kononnya memperjuangkan kesucian Islam dan sanggup berdemonstrasi tapi dalam hal ini mendiamkan diri dan tak berani memberi ulasan walaupun jelas bertentangan dengan Islam. Arak adalah ibu kepala kepada segala maksiat dan kemudharatan. Tidak cukup lagi kilang arak di Malaysia kini menjadi pengarah di luar Negara dan tidak hairan nanti diekspot ke Malaysia pula. Tidak cukupkah lagi masalah sosial di Negara ini dan ingin ditambah lagi masalah tersebut? Manusia-manusia ini hanya mementingkan keuntungan semata-mata dan tidak memperdulikan masalah lain walaupun terpaksa mengadaikan maruah mereka dan bangsa mereka sendiri.

Cuba perhati dan fikirkan di Malaysia pula ahli lembaga Carlsberg Brewey Malaysia Berhad kilang arak terbesar Malaysia ialah Y.A.M. Tunku Naquiyuddin ibni Tuanku Ja’afar, Manakala tokoh korporat berkenaan pula ialah Jen.(B) Tan Sri Dato’ Mohd. Ghazali bin Dato’ Mohd. Seth (Bekas Jeneral Angkatan Tentera Malaysia) dan Tan Sri Datuk Asmat bin Kamaludin (Tokoh Koporat dan Pengarah Scomi Berhad). Apakah makna ini semua? Ingatlah wahai rakyat Malaysia, negara ini bukan Negara Islam sebenarnya kita telah diperbodohkan oleh pemimpin kita.

Hadis riwayat Iman Ahmad daripada Abi Umar, Sabda Rasulullah SAW maksudnya; “Telah dilaknat arak, peminumnya, pemberi minumannya, penjualnya, pembelinya, pemerahnya, orang yang memprosesnya dan pemakan harganya (wang hasil penjualan arak).”

No comments: