Saturday, September 12, 2009

Manusia Yang Tidak Berakal


Apabila manusia hanya menurut nafsu, tidak menggunakan akal fikiran dengan waras dan tidak berilmu maka setiap tindakan mereka hanya melulu sahaja. Manusia yang mempunyai akal dan berilmu akan bertindak dengan merujuk kepada pertimbangan akal yang waras berbanding dengan mereka yang tidak berakal. Demonstrasi yang berlaku di Selangor baru-baru hanya didorong oleh nafsu manusia yang rakus dan membuta tuli sahaja. Islam tidak mengajar umatnya supaya menghina umat manusia yang lain, Islam tidak menyuruh umatnya menghina binatang dan makhluk yang lain kerana jika menghina umat dan makhluk yang lain, mereka juga pastinya akan menghina kita kembali.

Atas dasar apakah yang mendorong mereka mengarak kepala lembu sebagai menunjukkan bantahan? Perjuangan Islam? Perjuangan bangsa? Tidak mungkin kedua-duanya kerana apa bukti mereka memperjuangkan Islam jika selama ini mereka sering menghina dan mempermainkan hukum Islam. Juga apa bukti mereka mempertahankan bangsa jika selama ini mereka membelakang dan menghilangkan identiti bangsa mereka sendiri. Mereka adalah golongan-golongan yang terdesak, golongan yang ingin menarik perhatian dan pengaruh politik kotor mereka.

Menghairankan mengapa ketika mereka berkuasa dan memerintah tiada bantahan yang mereka timbulkan padahal pada waktu itu mereka berhak dan berkuasa untuk meluluskan atau membatalkan lebih-lebih lagi permohonan dan kelulusan tersebut oleh mereka sendiri. Kenapa baru sekarang melalak dan melolong terpinga-pinga membantah atas permohonan yang mereka sendiri luluskan? Memang dasar manusia munafik yang sentiasa mempunyai talam dua muka berpura-pura baik dihadapan tetapi rakus dan jijik dibelakang sentiasa mencari peluang menjatuhkan manusia yang benar-benar ikhlas dalam perjuangan. Perjuangan seperti ini hanya pada nama sahaja dan tidak bertahan lama. Pudar bila kepentingan mereka dipenuhi dan tercapai walaupun tergadai agama dan bangsa mereka.

Usah sebut untuk memperjuangkan kesucian Islam jika amalan Islam pun tidak menentu, hidup penuh dengan rasuah dan mengamalkan politik kotor. Usah sebut memperjuangkan bangsa jika mereka juga yang menjual dan mengadaikan bangsa sendiri. Terlalu banyak bukti-bukti mereka mengadaikan bangsa mereka sendiri (Melayu) antaranya Isu Bahasa, Bank Bumiputra, tulisan jawi dan banyak lagi. Jika mereka benar-benar berjuang yang ikhlas berjuanglah untuk hidupkan semula tulisan jawi, kembalikan semula Bahasa Melayu pada tempatnya dan hidupkan semula Bank Bumiputra kepada bangsa Melayu. Jangan jadikan binatang sebagai tempat melepaskan nafsu amarah mereka kerana ia adalah makhluk Allah juga.

Namun jangan meletakkan harapan untuk mereka berbuat demikian kerana manusia-manusia ini hanya pandai bermain dengan slogan-slogan dan perjuangan mereka umpama pasang surut air laut. Lagak mereka seperti manusia yang tidak beriman dan bertindak mengikut selera nafsu mereka sahaja tanpa mengira dosa dan pahala.

No comments: