Saturday, October 11, 2008

Jatuhnya Sebuah Pemerintahan


Firman Allah yang bermaksud; “Dan Firaun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: “ Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; maka apakah kamu tidak melihat(nya)? Bukankah aku lebih baik dari orang yang hina dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)?” (Surah Az Zukhruf: 52-53)
Sejarah telah membukti bahawa kejatuhan sesebuah kerajaan yang besar adalah akibat daripada jauhnya pemerintah dan umat pada waktu itu daripada syariat Allah, kezaliman berleluasa (oleh pemimpin), pemerintah hanya mengejar kebendaan dan sebagainya sebagaimana jatuhnya Kerajaan Abassiyah dan Kerajaan Uthmaniah dan lenyapnya pemerintahan khalifiyyah. Hatta, kerajaan komunis juga jatuh hanya kerana wujudnya kezaliman pemerintahan dan penindasan terhadap rakyat jelata sehingga rakyat bangkit memberontak menuntut keadilan seperti lenyapnya kerajaan Soviet Union.

Pemerintah yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat seharusnya mengambil ikhtibar daripada sejarah tersebut bagi mewujudkan sebuah pemerintahan yang adil dan bersumberkan Al-Quran dan Hadith. Kalau kita imbas kembali kekuatan umat ketika zaman kegemilangan pemerintahan Islam adalah disebabkan wujudnya hanya seorang Khalifah yang memerintah di dalam sebuah kerajaan Islam terutama semasa tertegaknya Kerajaan Islam di Kota Madinah dibawah pimpinan Rasulullah S.A.W dan juga ketika di zaman Khalifah Syaidina Abu Bakar, Syaidina Othman, Syaidina Umar, Syaidina Ali dan sebagainya. Diwaktu itu umat Islam bersatu di bawah satu kekuatan dan perintah iaitu seorang Khalifah dan setiap arahan dan perintah dapat dilaksanakan tanpa wujudnya percanggahan dan perselisihan pendapat dan bantahan. Lahirnya kekuatan Khalifah ketika itu adalah atas kekuatan keimanan dan pengabdian kepada Allah semata-mata tanpa memperdulikan kemewahan keduniaan contoh yang jelas ialah Nabi Muhammad S.A.W. Ketika wafatnya Rasulullah tiada sebarang harta peninggalan baginda hanya yang ditinggalkan ialah Hadith dan Sunnah baginda yang sehingga kini menjadi panduan dan ikutan umat sehingga kini. Begitu juga dengan Syaidina Abu Bakar, Umar, Othman dan Ali yang kenali juga sebagai Zaman Khalifah Harun Al-Rasyiddin.

Berbanding dengan pemerintah atau ketua-ketua Negara di zaman ini samada ia dipanggil Perdana Menteri, Presiden, Sultan atau apa pun panggilan sekalipun pemerintahan mereka tidak berpaksi kepada Al-Quran dan Hadith tetapi berpaksi kepada kemewahan kebendaan dan keduniaan semata-mata walaupun mereka sendiri menggaku bahawa mereka beragama Islam. Jika benar pengakuan mereka bahawa mereka memerintah dan mengistiharkan bahawa Negara pimpinan mereka adalah Negara Islam namun tiada satu pun dalam rang undang-undang kenegaraan mereka mengikut syariat Islam. Dalam pada itu mengambil kesempatan sebagai pentabdir untuk mengumpul sebanyak mungkin harta dan kemewahan untuk diri sendiri dan ahli keluarga. Walhal dalam masa yang sama rakyat jelata hidup dalam serba kekurangan dan tanpa pembelaan yang sewajar. Terlalu banyak contoh-contoh pemimpin seperti ini di zaman mukhakhir ini sehinggakan teguran dianggap sebagai ancaman Negara walhal ia bersifat peribadi lantaran mengakibatkan orang yang berani menegur dilabelkan sebagai pengkianat Negara dan tidak patuh kepada pemimpin dan menjadi mangsa tindakan rakus pemimpin itu sendiri.
Di zaman ini tiada contoh pemimpin Negara yang hidup serba sederhana dan sanggup berkorban untuk rakyat dan memperjuangkan syariat Islam dengan kesungguhan dan keikhlasan tapi Cuma yang ada pemimpin Negara yang punyai rumah tersergam bak istana, dikelilingi pengawal peribadi yang penuh lagak, kereta besar dengan kemegahan dan lain-lain kehebatan yang ada. Mereka berbangga bahawa segala pembangunan yang dicapai adalah hasil daripada usaha tangan mereka dan melahirkan kebongkakkan dan kesombongan dalam diri mereka bahawa hanya mereka sahaja yang layak mentadbir dan boleh mencapai kemajuan Negara ini. Pemimpin begini perlu sedar bahwa ada yang lebih Maha Kuasa lagi yang mampu menenggelamkan mereka seperti Firaun tenggalam di dasar lautan Nil, melenyapkan Qarun dengan harta-hartanya ke perut bumi dan sebagainya. Akan tiba masanya mereka akan dihina oleh Allah jika tidak di dunia sudah pastinya di Akhirat nanti. Oleh demikian mereka harus sedar dan memperbetulkan diri mereka dan sebaik-baik menyerahkan pimpinan Negara kepada seorang insan yang benar-benar memperhambakan diri mereka kepada Allah Taala sekurng-kurangnya hampir menyamai pimpinan Khalifah-khalifah Harun Al-Rasyiddin. Kita harus kembali semula kepada pemerintahan Khalifah di mana hanya satu amirr dalam Negara Islam dan dengan cara ini umat Islam akan bersatu di bawah satu payung, satu kekuatan dan satu kalimah.
Firman Allah: “Maka takkala Kami murka, Kami menghukum mereka lalu Kami tenggelamkan mereka semuanya (di laut). Dan Kami jadikan mereka sebagai pelajaran dan contoh bagi orang-orang kemudian.” (Surah Az Zukhruf: 55-56)
_______________________________________
Foto di atas adalah salah satu pandangan sungai Nil

No comments: