Sunday, April 12, 2009

Inikah Demokrasi?

Barisan kabinet baru yang diumumkan oleh Najib menunjukkan bahawa tiadanya sifat amanah dan tanggungjawab pemimpin negara terhadap amanah yang telah diberikan oleh rakyat kepada mereka melalui pilihanraya. Walhal bercanang seluruh negara bahawa merekalah pejuang demokrasi, sentiasa akur dengan keputusan majoriti rakyat kerana rakyat berkuasa dan berhak menentukan wakil mereka. Namun hakikatnya keadilan demokrasi mereka hanya berkisar kepada kekuasaan antara golongan mereka sahaja dalam erti kata lain demokrasi dalam pembahagian kekayaan dikalangan mereka. Dimanakah rasionalnya seseorang yang kalah dalam pemilihan boleh terpilih dalam barisan kabinet kerajaan sedang pada hakikatnya rakyat tidak berkehendak kepada pemimpin-pemimpin ini. Secara jelasnya mereka telah mengabaikan amanah yang diberikan oleh rakyat kepada mereka dan lebih utama lagi telah mengabaikan amanah yang diberikan oleh Allah kepada mereka untuk mentadbir muka bumi ini dengan adil dan saksama berdasarkan Al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad S.A.W.

"dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik, kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan" (Al-Qashash : 7)


Bukti-bukti perlanggaran prinsip demokrasi banyak diperlihatkan kepada kita yang memperjelaskan lagi bahawa demokrasi hanya berlaku dan berkisar dikalangan mereka sahaja contohnya perampasan kuasa Menteri Besar Perak daripada Dato’ Seri Mohammad Nizar oleh Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dengan cara amat yang kotor sekali walaupun secara jelas sekali Pakatan Rakyat telah memenangi pilihanraya kecil Parlimen di P059 Bukit Gantang dengan PAS memperolehi undi sebanyak 21, 860 berbanding BN sebanyak 19,071 dengan majoriti 2,789 manakala DUN N25 Bukit Selambau KeADILAN mendapat 12,632 undi dan BN 10,229 undi manakala bebas 1,079 undi untuk 13 calon. Rakyat telah menunjukkan isyarat jelas bahawa sikap dan tindakan tidak demokrasi BN tidak diterima oleh rakyat. Sekiranya isyarat ini tidak diambil pandangan dan tidak diperduli oleh BN, maka demokrasi yang dilaung-laungkan selama ini umpama iklan-iklan komersial dipapan-papan iklan lebuhraya hanya dipandang pada yang berminat atau terpaksa pandang menghilangkan ngantuk memandu sahaja berlalu begitu sahaja selepas hilang dari pandangan mata. Matinya demokrasi itu di atas tangan pendokong-pendokong demokrasi itu sendiri.

''Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ''Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.'' Mereka berkata: ''Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?''. Tuhan berfirman: ''Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui''(Al-Baqarah:30)

Jawapan kepada persoalan tersebut ialah seluruh rakyat Malaysia khususnya harus mengembalikan pemerintahan Negara ini kepada pemerintahan Khalifah, kerajaan yang berpandukan undang al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad S.A.W serta Ijtimak ulama. Apakah sumbangan kita kearah cita-cita itu? Jawapannya ada pada diri sendiri.