Saturday, June 19, 2010

Bersangka Baik Dan Jangan Menghina

Walaupun perkara ini kadang-kadang dipandang kecil kepada sesetengah orang, namun sebagai manusia hamba kepada Allah Taala kita wajar mengambil perhatian. Sebagai manusia kita kadang kala akan bertemu di satu-satu masa perselisihan antara satu sama lain dalam perkara-perkara yang berkaitan pekerjaan, pendapat, kesilapan , kekurangan dan sebagainya. Dalam menghadapi soal ini kadang kala dan kebanyakan kita akan meletakkan diri kita melebihi daripada orang lain. Dalam kedudukan ini selalu menyalahkan orang lain, merendah-rendahkan orang sehingga kadang-kadang tanpa sedari kita menghina orang lain. Kita lebih banyak bersangka buruk dengan orang lain dan kadang-kadang kita tidak mahu menerima dan mengambil tahu akan perkara sebenar disebalik sesuatu perkara atau kejadian yang berlaku. Kita hanya memikir pada diri kita sendiri dan tidak memperdulikan masalah dan kesulitan orang lain.

Firman Allah yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang mengumpat sebahagian yang lain. Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat, Maha Penyayang.” (Al-Hujurat: 12)

Kita sering beranggapan orang yang melakukan kesalahan itu sangat hina dan sukar untuk memaafkan mereka. Apakah kita lebih berkuasa dan lebih mengetahui daripada Allah Taala. Sedangkan Allah Taala sentiasa menerima taubat hamba-hambaNya sedangkan kita sebagai makhlukNya sentiasa bersikap angkuh sesama lain.

Firman Allah yang bermaksud,“Wahai orang-orang yang beriman? Janganlah suatu kaum mengolok-olokan kaum lain, (kerana) boleh jadi mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok) dan jangan pula perempuan-perempuan (mengolok-olokkan) perempuan lain, (kerana) boleh jadi perempuan (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari perempuan (yang mengolok-olok). Janganlah kamu saling mencela satu sama lain, dan janganlah saling memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk (fasik) setelah beriman. Dan barang siapa tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.” (Al-Hujurat: 11)

Menjadi kelaziman kepada kita akan mencela manusia lain yang melakukan kesalahan kepada kita dan mengelar mereka denga suatu gelaran untuk menunjukkan kehinaan kita kepada mereka. Hal ini harus dihindarkan kerana Allah sangat murka kepada mereka yang melakukannya dan meletakkan mereka sebagai golongan yang zalim samada kepada orang lain mahupun kepada dirinya sendiri.

Sabda Nabi S.A.W. yang bermaksud, ‘Sesiapa yang menutup keaiban seseorang Islam Allah menutup keaibannya didunia dan diakhirat.” (Hadith riwayat Muslim, Ahmad dan Abu Daud)

Dan sabda Nabi S.A.W lagi, “Cukup seseorang itu menjadi jahat dengan ia menghina saudara muslimnya” (Riwayat At Tarmizi)

Sesungguhnya perasaan hasad, dengki, riak, ujub dan takabbur adalah perasaan yang kotor dalam diri manusia. Dalam hal ini Syeikh Abdul Kadir Al Jailani sering memberi panduan bagaimana cara-cara kita menghilangkan sifat-sifat kotor ini antaranya jika kamu bertemu dan bercakap dengan seseorang, maka yakinilah dia lebih baik daripada kamu dengan ucapan di dalam hatimu “mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku”.