Saturday, June 12, 2010

Umat Islam Mesti Bersatu Dan Membina Kekuatan


Firman Allah Taala yang bermaksud, “Dan persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki dan dari pasukan berkuda yang dapat menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; tetapi Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu infaqkan di jalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dizalimi (dirugikan).” (Al-Anfal: 60)

Dalam keghairahan kita berdemontrasi secara besar-besaran dan berkala terhadap kekejaman Israel terhadap umat Palestin dan juga sukarelawan-sukarelawan yang ingin memberi bantuan kemanusian kepada Negara Palestin kita perlu sedar bahawa demontrasi masih belum lagi mengementarkan dan mengoyahkan lagi negara kerajaan zionis ini. Negara-negara umat Islam harus memulakan inisiatif mengerakkan gerakan menyatu padukan umat Islam diseluruh dunia dan mengkumpulkan segala kekuatan tiap-tiap negara umat Islam kepada satu kekuatan di bawah satu pimpinan arahan. Hanya dengan cara ini sahaja kerakusan dan keegoan negara zionis ini dapat dipatahkan dan dikalahkan. Pertubuhan Persidangan Islam atau Organization of the Islamic Conference (OIC) yang dianggotai oleh 56 buah negara harus mengambil langkah pro aktif untuk merealisasikan penyatuan ini.

Pertubuhan tidak boleh hanya mengadakan persidangan tahunan dan mengeluarkan resolusi sahaja tanpa mengambil langkah susulan selepas itu. Antara langkah-langkah yang mesti diambil ialah;
1. Mewujudkan kembali pimpinan dibawah satu Khalifah sebagaimana dizaman para sahabat dahulu dan arahan hanya daripada Amirulmukminin sahaja.

2. Kembali semula kepada ajaran Al-Quran dan Hadith dengan sepenuhnya
3. Merapatkan jurang perselisihan pendapat dikalangan umat Islam.
4. Menyekat pengeluaran ekonomi negara Islam ke negara-negara bukan Islam seperti menarik semula pelaburan di negara-negara seperti Amerika Syarikat, Britain dan sebagainya.
5. Negara-negara yang kaya seperti Kuwait, Arab Saudi wajib membantu negara Islam yang miskin.
6. Menamatkan kerjasama ketenteraan dengan negara seperti Amerika dan Britain.
7. Menarik diri dari menjadi pengkalan tentera kepada negara-negara bukan Islam
8. Tiap kepakaran negara-negara Islam dikongsi bersama dengan negara Islam yang lain seperti kepakaran Iran dalam pembinaan tenaga nuclear
9. Mewujudkan tentera negara Islam di bawah OIC
10.Mewajibkan semua negara-negara Islam menjalankan undang-undang syariah Islam
11.Membantu negara-negara Islam yang lain jika ditindas tanpa menunggu atau terikat dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Firman Allah yang bermaksud, “Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, Maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu Karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu Telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk." (Ali Imran: 103)

Kita yakin dan percaya bahawa dengan mengambil langkah-langkah tersebut dan dengan pertolongan Allah umat Islam akan kembali kuat dan berupaya menakluki dunia semula sebagaimana di zaman pemerintahan Rasulullah S.A.W, Khalifah-khalifah Harun Al-Rashiddin dan Khalifah Omar Abdul Aziz. Asas kekuatan di sini ialah bersatu. Di abad ini kelemahan negara-negara Islam ialah tiadanya kesatuan antara satu lain dalam menanggani permasalahan umat Islam lebih-lebih lagi para pemimpin negara-negara umat Islam mempunyai kepentingan sendiri samada negara mahupun peribadi. Jumlah penduduk Islam dunia ialah 1.57 billion dibandingkan dengan penduduk Yahudi dunia hanya seramai 13 juta orang sahaja tetapi umat Islam tertindas dengan kekuatan mereka. Untuk mengembalikan semula kekuatan ini, kebangkitan Islam harus dimulakan di negara-negara umat Islam itu sendiri dengan mengerakkan gerakan-gerakan pertubuhan Islam mengambil alih pentadbiran negara-negara umat Islam daripada kerajaan sekular kepada Kerajaan Islam. Pada ketika itu tunggu dan lihatlah tentera-tentera Allah akan datang membantu umat Islam yang berjuang dan kemenangan akan berpihak kepada Islam. Firman Allah yang bermaksud, “Tidakkah engkau (Muhammad) perhatikan bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap pasukan bergajah?. Bukankah Dia telah menjadikan tipu daya mereka itu sia-sia? Dan Dia mengirimkan kepada mereka burung yang berbondong-bondong, yang melempari mereka dengan batu dari tanah liat yang dibakar, sehingga mereka dijadikanNya seperti daun-daun yang dimakan (ulat).” (Al-Fil: 1-5)