Saturday, June 5, 2010

Akan Sampai Masanya Nanti Israel Akan Lenyap


Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, "Tidaklah akan berlaku qiamat, sehingga kaum Muslimin memerangi kaum Yahudi sehingga kaum Yahudi itu bersembunyi di sebalik batu dan pohon kayu, lalu batu dan pohon kayu itu berkata, (Hai orang Islam, inilah orang Yahudi ada dibelakang saya. Kemarilah! Dan bunuhlah ia!", kecuali pohon gharqad (semacam pohon yang berduri), kerana sesungguhnya pohon itu adalah dari pohon Yahudi (oleh sebab itulah ia melindunginya)"

Walaupun Yahudi tidak menerima kebenaran agama Islam dan mengakui Nabi Muhammad S.A.W sebagai utusan terakhir namun mereka tetap mengakui akan kebenaran hadith Nabi berkenaan peristiwa-peristiwa akhir zaman yang berkaitan dengan kaum Yahudi. Jika berdasarkan hadith di atas semua makhluk di bumi ini memerangi dan membenci kaum Yahudi melainkan pohon kayu yang dikenali sebagai gharqad (nama saintifiknya dikenali sebagai Boxthorn dari spesis keluarga Lycium) menjadi pelindung mereka. Ekoran daripada itu kaum Yahudi telah melancarkan kempen yang dikenali “Israel Green Spaces” dengan menanam pokok-pokok di keliling Negara Israel dan hampir 240 juta pokok telah ditanam setakat ini. Sila rujuk www.jnf.org/work-we-do/our-projects/forestry-ecology/ untuk maklumat lanjut. Walaupun tidak dinyatakan secara khusus pohon gharqad (salah satu spesis yang dinyatakan ialah hawthorn) namun penanaman pokok secara agresif dan jumlah yang banyak menjadi persoalan di sini bagaimana mereka sanggup mengeluarkan perbelanjaan yang banyak semata-mata untuk projek “Israel Green Spaces”.

Peranan kita sebagai umat Islam ialah meneruskan perjuangan dengan istiqamah hingga Allah tentukan waktu dan masa kemenangan Islam. Perjuangan tidak hanya menunggu ketika peristiwa seperti rampasan kapal misi bantuan sahaja tetapi berterusan dalam apa sekali bentuk yang ada dan masa. Menjadi kelaziman kehangatan dalam perjuangan apabila diasak dan ditekan namun ketika kita lalai musuh-musuh akan mengatur strategi untuk menyerang balas sebagaimana terjadi dalam sejarah peperangan Uhud hingga menyebabkan ramai para sahabat mati syahid termasuk Syaidina Hamzah. Kegagalan bukan bererti kita akan gagal selama-lamanya pasti kemenangan akan tiba samada lambat atau cepat hanya Allah yang akan menentukannya.

No comments: