Wednesday, September 24, 2008

Al-Quran Sebagai Panduan Manusia

Firman Allah Taala yang bermaksud; “Sesungguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada petala langit dan bumi serta gunung-gunung, maka kesemuanya telah enggan memikulnya dan takut kepadanya, sedang manusia mahu memikulnya, sesungguhnya manusia itu menganiaya dirinya (tidak jujur) dan amat bodohnya”. (Surah al-Ahzab: 72)
Daripada Luh Mahfuz dan dibawa ke langit dunia iaitu Baitul Izza kemudian diturunkan Al-Quran kepada Nabi Muhammad S.A.W secara peringkat-pringkat bermula pada 17 Ramadhan untuk paduan kepada seluruh umat manusia dan rahmat kepada seluruh alam. Betapa hebat dan besarnya kalimah al-quran itu sehingga ia diturunkan kepada Baginda secara berperingkat-peringkat selama 23 tahun di mana 10 tahun diturunkan di Mekah dan 13 tahun di Madinah.
Al-Quran diturunkan bagi menghuraikan masalah dunia dan mengadakan penawar untuk menghuraikan masalah tersebut. Allah Taala yang mencipta manusia dan segala makhluk di dunia ini, maka Allah juga yang mengetahui masalah-masalah manusia. Maka diturunkan Al-Quran sebagai panduan dan peraturan hidup dari semua sudut kehidupan manusia sehinggakan memberitau cara-cara mengajar manusia mengenal benda-benda sebagaimana firman Allah Taala yang bermaksud;

“Dan Tuhan mengajarkan Adam nama-nama kesemuanya”. (Surah al-Baqarah: 31)
Kesusahan Nabi Muhammad menanggung dalam menerima Al-Quran ini harus dibalas oleh umatnya dengan melakukan perkara-perkara berikut.

1. Percaya kepada Al-Quran (merupakan salah satu rukun Iman)
2. Sentiasa membaca Al-Quran
3. Memahami apa yang dibicarakan di dalam Al-Quran
4. Berusaha patuh dan beramal apa yang disampaikan di dalam Al-Quran
5. Berusaha menyampaikan berita dalam Al-Quran kepada orang lain
Sebagai makhluk ciptaan Allah adalah tidak wajar manusia meninggalkan undang-undang, peraturan-peraturan dan panduan-panduan yang Allah sampaikan kepada Nabi Muhammad S.A.W melalui Jibril dan terkandung Al-Quran. Mencipta undang-undang sendiri dan meninggalkan peraturan Allah mengambarkan bahawa manusia mencabar dengan Allah sama seperti Firaun yang mengaku dirinya sebagai Tuhan dan mencabar kekuasaan Allah. Sedangkan manusia tidak berupaya untuk mencipta kitab sama seperti Al-Quran walaupun satu ayat tetapi manusia masih enggan menjalankan undang-undang Allah dengan alasan-alasan yang dunggu. Apakah kita masih tidak sedar?

No comments: