Thursday, September 11, 2008

Lailatul Qadar


Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud, "Bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatul Qadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan".

Antara kelebihan bulan Ramadhan ialah Allah mengurniakan umat Nabi Muhammad dengan satu malam yang menyamai amalannya 1000 bulan beribadah iaitu malam Lailatulqadar. Dianjurkan agar umat Islam bersedia menyambut dan menghayati malam yang penuh berkat ini dengan memperbanyakkan amalan dan ibadah seperti beriktikaf di masjid, memperbanyakkan solat sunat dan sebagainya.

Allah Taala sengaja merahsiakan bilakah berlaku malam Lailatul Qadar ini supaya umat Islam berusaha bersungguh-sungguh dan menghayati malam Lailatul Qadar ini. Mudah-mudahan dengan cara ini umat Islam akan dapat menemui dan mendapat rahmat yang diharapkan dan berbahagia di dunia dan akhirat serta bertambah keimanan kepada Allah Taala.

Amalan dan Doa pada malam Lailatul Qadar.
1. Solat sunat wudhuk selepas mengambil wudhuk
2. Solat hajat dan berdoa kepada Allah agar dipertemukan Lailatul Qadar
3. Membaca Al-Quran
4. Istighfar selama 30 minit atau 1000 kali
5. Berzikir Laailahaillallah1000 kali
Laailahaillallah Muhammad Rasulullah 300 kali
Allahuakhbar 300 kali
6. Bertasbih Subhanallah Walhamdulillah Walaillahaillallah Allahuakhbar 300 kali
Subhanallah Wabihamdih Subhanallahal Adzim 300 kali
Subhanallah Wabihamdih 300 kali
7. Membaca Penghulu Istighfar
8. Membaca Selawat
9. Solat sunat Tahajjud
10. Solat sunat Tasbih

Sesungguhnya orang-orang yang tekun beribadah di malam tersebut untuk menemui Lailatu Qadar akan mendapat rahmat daripada Allah Taala walaupun tidak menemui atau melihat Lailatul Qadar kerana apa yang penting ialah;
1. Menghayati malam tersebut untuk beribadah
2. Beriman dan yakin dengan Lailatul Qadar
3. Ikhlas kerana Allah

Diriwayatkan daripada Aisyah R.A bermaksud, "Nabi SAW apabila masuk 10 akhir bulan Ramadan baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah".