Saturday, November 7, 2009

Keterbukaan Dalam Kritikan

Kertas kerja daripada Seminar Politik Memperkasakan PAS dengan para penal terdiri daripada pensyarah Universiti Islam Antarbangsa (UIA) Prof. Dr. Abdul Aziz Bari dan pensyarah dari Universiti Malaya (UM) Dr. Abu Hassan Hasbullah serta Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang juga pengerusi jawatankuasa disiplin parti harus diambil dengan sikap yang terbuka dan menjadikan ia sebagai salah satu sumber untuk memperkasakan perjuangan PAS. Ia perlu dilihat dari perspektif yang positif walaupun adakalanya memedihkan namun akan dapat membantu pucuk pimpinan PAS untuk memperkasa dan memperbaiki kelemahan dan kekurangan yang ada.

Mungkin di dada-dada akhbar media perdana akan mengambil kesempatan dengan komentar yang dilontarkan dalam seminar ini tetapi harus diingatkan bahawa harus perdana ini sentiasa mencari ruang untuk memperburukkan PAS dikaca mata masyarakat yang kurang arif dengan PAS kerana pemimpin-pemimpin PAS terdiri dari kalangan pemimpin yang sentiasa terbuka dengan pandangan dan kritikan. Ini jelas sebagaimana yang dilakukan oleh Tuan Guru Nik Aziz baru-baru ini dan seterusnya mendapat reaksi yang segera daripada Jawatan PAS Pusat untuk tindakan selanjut. Dan ini selari sebagaimana Syaidina Omar ketika baru dilantik menjadi Khalifah menggantikan Syadina Abu Bakar dan ucapan pertama beliau ialah “Jika aku bersalah tegurlah walaupun dengan pedang”. Dalam kontek ini pemimpin PAS sekadar ditegur dengan sebatang pena sahaja jika dibanding dengan teguran yang diminta oleh Syaidina Omar.

Walau bagaimanapun setiap teguran harus beradap dan berkhemah seperti tidak meninggi suara dan keras sebagaimana nasihat Luqman al-hakim, “Jangan kamu duduk bertengkar ulama maka kelak kamu akan hina dan jangan kamu bertengkar dengan orang bodoh maka mereka akan memaki kamu sebaliknya kamu sabar bagi orang yang lebih tinggi ilmu daripada kamu dan orang yang lebih rendah ilmu daripada kamu. Maka hendaklah kamu bersama dengan ulama dan sabar bagi mereka dan mengambil daripada mereka ilmu”. Jesteru itu kelemahan pemimpin bukan untuk diperbesarkan tetapi diperbetulkan kerana perjuangan mereka ikhlas dalam menegak hukum Allah di muka bumi ini menurut Al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad S.A.W.

Kita perlu ingat musuh-musuh Islam sentiasa mencari ruang untuk melemahkan perjuangan Islam. Mereka akan menggunakan segala bentuk saluran dalam usaha mengikis kepercayaan masyarakat kepada perjuangan PAS. Usaha-usaha ini semakin hari semakin kuat dengan sokongan secara tidak langsung puak-puak Yahudi dan sekutu-sekutu mereka. Oleh demikian pendokong-pendokong dan pejuang-pejuang Islam harus sentiasa berhati-hati dengan permainan dan tipu muslihat musuh Islam serta tidak terpengaruh dengan hasutan dan provokasi mereka. Mereka boleh menyerupai orang Islam dan berbicara tentang Islam tetapi mereka adalah seperti Abdullah bin Ubai dan golongan inilah yang paling bahaya dan perlu diambil perhatian kerana golongan yang lain seperti Yahudi sememangnya sudah jelas penentangan mereka terhadap Islam.

Dalam pada itu kegiatan usrah harus dipertingkatkan agar kekuatan dan istiqamah dalam perjuangan sentiasa berterusan dan dipertingkatkan. Usrah amat penting kerana ia akan dapat membantu ahli-ahli untuk memperbaiki diri dan meningkatkan kekuatan dalam perjuangan lebih-lebih lagi dalam menghadapi perjuangan yang begitu mencabar dan penuh dengan kekeliruan dan tipu muslihat. Oleh itu jagalah dengan cermat segala rahsia jamaah, mengawal diri daripada tindakan yang menyalahi atau merugikan jamaah serta patuh dengan arahan pucuk pimpinan.

Firman Allah Taala yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara kebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjungan, dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai memenangan)” (Ali Imran: 200)

No comments: