Tuesday, November 24, 2009

Tanda-Tanda Hari Akhirat

Mungkin akan hampir hari Kiamat bila tanda-tanda Kiamat makin banyak terzahir di zaman mutakhir ini antaranya banyaknya fitnah memfitnah, orang pendusta dianggap benar,orang jujur dibohongi dan tidak dipercayai lagi, setiap daerah diketuai orang munafik, orang alim (ulamak) sudah tidak ditaati, orang alim sudah tidak disenangi, ulamak memihak kepada pemerintah lalu menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal dan banyak orang menjadi pemimpin tetapi tidak boleh dipercayai.

Firman Allah, maksudnya: "Manusia bertanya kepadamu tentang hari berbangkit (Kiamat) Katakanlah: Sesungguhnya pengetahuan tentang (datangnya) Kiamat itu hanya ada pada sisi Allah. Dan tahukah kamu (Wahai Muhammad), boleh jadi Kiamat sudah dekat pada waktunya” (Al-Ahzab: 63).

Samada sedar atau tidak tanda-tanda tersebut telah banyak muncul di zaman ini dan berlaku disekeliling kita. Jika kita membicarakan soal fitnah saban hari kita dipaparkan dengan berita-berita fitnah lebih-lebih lagi oleh akhbar-akhbar yang membelakangkan soal-soal etika dan lebih-lebih hukum agama. Mereka gemar mewujudkan berita-berita sensasi yang tiada kebenaran dan penuh dengan kesamaran tanpa merasakan bahawa berita yang sampaikan boleh mendatangkan kesan negatif kepada keperibadian seseorang, masyarakat, kerajaan dan sebagainya.

Dewasa ini juga kita perhatikan manusia sudah hilang hormat kepada para ulamak dan gemar menghina dan mengutuk mereka secara terbuka tanpa rasa bersalah. Manusia-manusia ini ada yang datang dari kalangan manusia-manusia yang berlatarkan agama tetapi mereka memanafaatkan ilmu agama mereka untuk mengejar kepentingan dunia mereka tanpa memperdulikan soal akhirat. Tidak gerunkah dalam hati mereka akan balasan Allah di akhirat nanti atau mereka memang berani mencabar kekuasaan Allah? Semak diri kita apakah kita tergolong dari salah seorang daripada mereka jika YA masih ada lagi waktu untuk kita bertaubat dan bersama-sama dengan alim ulamak berjuang menegakkan kebenaran dan semoga amalan kita menjadi bekalan kita di alam kubur dan akhirat nanti.
Firman Allah yang bermaksud, “Dan barang siapa buta (hatinya) di dunia ini, maka di akhirat dia akan buta dan tersesat jauh dari jalan (yang benar).” (Al-Isra:72)