Tuesday, November 10, 2009

Waspada Dengan Serangan Saraf

Jika dilihat pada corak serangan sejak akhir-akhir ini, ia mengambarkan akhbar lidah kerajaan sedang melancarkan serangan saraf terhadap Partai Islam SeMalaysia (PAS) dengan memaparkan isu-isu yang diharap dapat melemahkan kepercayaan masyarakat dan secara tidak langsung gerakan PAS itu sendiri. Bermula dengan isu terhadap Dr Hassan Ali berdepan isu penjualan arak, EGM Khas bermula dari kenyataan Tuan Guru Nik Aziz, sokongan golongan muda dan terbaru dipaparkan isu bai’ah. Walaupun semua isu-isu ini dapat ditanggani dengan harmoni oleh PAS juga antara Pakatan Rakyat (PR) dan ada juga isu-isu yang diputar-belitkan oleh media-media ini namun PAS khususnya dan PR amnya tidak harus mengambil ringan soal ini. Tindakan susulan harus diambil dengan segera agar serangan-serangan saraf ini tidak menjejaskan sokongan masyarakat kepada PAS khasnya dan PR amnya juga keharmonian dan kesepakatan yang sudah terjalin dengan baik di dalam PR itu sendiri.

Adalah wajar pada waktu ini segala isu-isu yang berkaitan antara parti-parti PR tidak bincangkan atau dibangkitkan melalui media-media terutama media perdana milik kerajaan yang secara jelas cuba memburuk-burukkan PR. Disarankan kepada semua pemimpin-pemimpin PR tidak lagi melayani temuramah atau soalan-soalan yang diajukan oleh media-media ini.

Firman Allah yang bermaksud; “Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu (juga). Janganlah kamu mengira berita itu buruk bagi kamu bahkan itu baik bagi kamu. Setiap orang dari mereka akan mendapat balasan dari dosa yang diperbuatnya. Dan barang siapa di antara mereka yang mengambil bagian besar (dari dosa yang diperbuatnya), dia mendapat azab yang besar (pula)”. (An-Nur: 11).