Thursday, August 14, 2008

Antara Perjuangan Agama Dan Perjuangan Bangsa

Kita sering dan saban hari mendengar dan terbaca samaada dimedia-media elekronik atau surat-surat khabar samada yang diklasifikasikan sebagai akhbar nasional atau akhbar sisipan (yang diklasifikasi oleh manusia sendiri) bahawa kita harus perjuangkan bangsa kita, berkorban untuk bangsa kita, pertahankan keistemewaan bangsa kita dan sebagainya. Dan kita sering juga diperlihatkan akan lantangnya manusia-manusia yang berbangsa ini bersuara menentang akan suara-suara lain yang mempersoalkan mereka ataupun menyentuh hak-hak mereka hingga hinggar-binggar bumi Malaysia ini seolah-olah akan berlaku peperangan lagaknya.
Namun begitu, agak berlainan pula apabila dalam soal-soal yang berkaitan dengan Islam dalam nada yang lemah lembut dan bersopan-santun manusia-manusia ini akan mempamerkan sebuah sikap yang tersangat toleransi dan berbudi bicaranya mereka. Yang memperjuang dan mempertahankan kesucian Islam ini hanya golongan-golongan yang benar-benar istiqamah dengan perjuangan dan jihad Islam mereka. Namun ada juga yang bersuara mempertahankan Islam ini hanya bersifat munafik sahaja.
Perjuangan yang berbentuk assyabiyah itu tidak akan berkekalan lama kerana lama kelamaan akan menuju kehancuran dan perpecahan juga. Ini disebabkan tiap-tiap diri manusia itu akan hanya membenarkan bahawa hanya bangsa mereka sahaja terbaik, terkuat, terhandal dan sebagainya dan akhirnya mewujudkan pertentangan antara bangsa-bangsa yang berlainan pula.
Namun, sekiranya perjuangan itu berlandaskan keimanan dan ketaqwaan, diri dan jiwa insan-insan itu akan bersatu dengan satu kalimah sahaja iaitu La Ila Ha Il La Allah dan secara automatiknya terhapuslah sifat-sifat assyabiyah dalam diri mereka. Mereka akan bersatu hati dan kekal dalam perjuangan mereka hingga akhirat. Firman Allah yang bermaksud;
'Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyyah) bermusuh-musuh, maka Allah menjinakkan antara hatimu, lalu menjadikan kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara dan kamu telah berada ditepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya.' (ali-Imran: 103).
Berdasar ayat diatas nyatalah manusia akan sentiasa bermusuh-musuh dan berperang-perang antara satu sama lain hanya kerana mereka memperjuang sifat-sifat assyabiyah mereka tapi sebaliknya perjuangan dan jihad yang berasaskan iman, Allah akan satu hati-hati mereka dan mencurahkan nikmat yang melimpah ruah. Sesungguhnya solatku, pekerjaanku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah Taala. Amin